Wanneer je de aanvraag van laboratoriumonderzoeken nog niet gedigitaliseerd hebt, vereisen lab-orders diverse repetitieve, handmatige acties. Deze acties lopen flink op wanneer er meerdere ordersets ingepland moeten worden - zo moeten er bij specifieke ziektebeelden met bepaalde intervallen meerdere lab-onderzoeken uitgevoerd worden. Protocollen kunnen hier uitkomst bieden.
Binnen de Lab24 module is het mogelijk om protocollen te configureren. Je kunt als zorgverlener dan simpelweg een protocol selecteren om een hele reeks aan labonderzoeken (bestaande uit één of meerdere ordersets) aan te vragen. De bepalingen waarop getest moet worden (de ordersets) zijn vooraf gedefinieerd, net als de frequentie en het interval van de onderzoeken. Dit bespaart uiteraard enorm veel tijd.
De zorgverlener verbonden aan de patiënt voor wie de ordersets zijn aangevraagd krijgt tijdens de duur van het protocol notificaties over het verloop - zowel wanneer er een onderzoek gepland is als wanneer er uitslagen binnen zijn.
In het dossier van de patiënt is bij diens protocollen ook een visueel overzicht te bekijken van de tijdlijn van het voor de patiënt ingestelde protocol (of meerdere protocollen). Dat ziet er als volgt uit:
We weten dat het per zorgorganisatie kan verschillen hoe een orderset idealiter verloopt. Daarom bepaalt jouw organisatie hoe de protocollen worden ingericht. Zo is er per protocol in te stellen:
Welke ordersets er in het protocol moeten zitten, met welke bepalingen.
Of er extra informatie meegestuurd dient te worden in de notificatie aan de aanvrager.
Hoeveel dagen van tevoren de zorgverlener een notificatie dient te ontvangen.
Het startmoment van een eerste onderzoek.
De frequentie van de onderzoeken.
Het interval van de onderzoeken.
Of er een vaste aanvrager is voor de protocollen (bijvoorbeeld: altijd de behandelend zorgverlener).
Denk je dat jouw zorgorganisatie baat zou hebben bij de inrichting van protocollen voor labonderzoeken? We gaan graag met je in gesprek over de ideale inrichting.