04 sep.

Onnodig lange ligduur bij opnames - waar loopt het spaak?

Bij opnames in de ggz gaan veel cliënten weer naar huis, maar voor een deel is de ligduur langer dan nodig. Zij zijn al uitbehandeld, maar stromen niet uit. Dit heeft natuurlijk consequenties voor de beschikbaarheid van een opnameplek en dus voor de wachtlijsten voor opnames in de ggz als geheel. Toch hebben veel ggz-organisaties de ins en outs van dit probleem niet inzichtelijk, wat het lastig maakt om grip te krijgen.

blog-bottlenecks-transfers

wat is de oorzaak?

Tragere / stagnerende uitstroom kan in diverse scenario’s voorkomen. Vaak ligt het aan de volgende stap in het proces: een passende uitstroombestemming vinden. Vaak zijn dit Beschermd Wonen locaties, die gefinancierd worden via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) of Wlz (Wet langdurige zorg) en waarvoor een indicatie benodigd is.

Vervolgens komt het voor dat:

  • de cliënt wordt afgewezen door de uitstroomlocatie, omdat deze bijvoorbeeld als niet passend wordt beoordeeld door de ontvangende partij (vanwege bijv. problematiek, mate van benodigde begeleiding, behandeling of andere redenen: bijv. wachttijd van meerdere jaren);

  • er geen financiering geregeld kan worden voor de uitstroombestemming in kwestie;

  • er überhaupt te weinig locaties beschikbaar zijn voor uitstroom.

Bij gebrek aan een vervolgstap blijft de cliënt dus waar die is - en blijft iemand anders langer op de wachtlijst.

meten is weten

Om dit probleem aan te pakken moeten organisaties de juiste stuurinformatie tot hun beschikking hebben. Nu is dit veelal nog niet inzichtelijk. In de woorden van adviseur Willem Teunissen, expert in zorglogistiek: “Er zijn enorm veel vragen te beantwoorden om het probleem echt goed te kunnen begrijpen. Deze informatie is er vaak wel, maar zit in de hoofden van individuele transferverpleegkundige of opnamecoördinatoren. Het is dan van belang om ervoor te zorgen dat de nodige informatie beschikbaar wordt voor analyse.”

Enkele zaken die voor deze specifieke uitdagingen inzichtelijk gemaakt moeten worden zijn:

  • wanneer is het transfer traject gestart;

  • wanneer is de behandeling afgerond en gereed voor een vervolgplek (onnodige ligduur per cliënt);

  • de reden voor stagnatie van het transfer;

  • om hoeveel cliënten gaat het gemiddeld (hoe groot is het probleem? Wat is de impact van het oplossen ervan?);

  • welke partijen (woonlocaties) wijzen vaak cliënten af en waarom;

  • hoeveel locaties worden er per patiënt benaderd om tot een transfer te komen (wordt er met hagel geschoten of op één paard gewed, en waar zit de sweet spot?);

  • hoe vaak loopt het spaak bij de financiering en wat zijn hiervoor de redenen.

tot inzicht komen

Om bovengenoemde informatie te gaan verzamelen, moet het opnameproces gedigitaliseerd zijn. Alleen dan kun je daadwerkelijk eenduidige data verzamelen voor analyse, zonder dat deze versnipperd is over verschillende personen, systemen en losse lijstjes.

willen-teunissen-interview

"Ik kom het probleem van onnodig lange ligduren bij opnames veel tegen bij de ggz-organisaties met wie ik samenwerk. Ik raad hen altijd aan om zo snel mogelijk te starten met het verzamelen van de juiste data, samen met de juiste mensen. Opname24 is hiervoor een heel goede optie - van ligduur en wachttijden tot de redenen voor stagnatie en een overzicht van alle geprobeerde uitstroomlocaties mét de bijbehorende statussen en tijdlijn. Dit is de basis in wat je nodig hebt."

Willem Teunissen, adviseur bij De Zorgondernemers

Is jouw organisatie toe aan de digitalisering van het opnameproces? Neem dan contact met ons op, we gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.

 

Opname24: een kijkje achter de schermen