Uiteindelijk is het implementeren van zorgtechnologie nooit een doel an sich: het draait uiteraard te allen tijde om het verbeteren van de zorg die je organisatie levert. Of het nou gaat om technologie die direct wordt ingezet in de behandeling van patiënten of technologie om je interne processen te verbeteren, uiteindelijk moet alles leiden tot betere, toegankelijkere zorg.
Toch vraagt de inzet van nieuwe technologie ook altijd wel wat van je organisatie - het vergt een stukje verandermanagement. In dit artikel zetten we de verschillende stappen uiteen waarmee jij kunt zorgen dat nieuwe zorgtechnologie goed landt binnen je organisatie.
Zoals gezegd is de inzet van een bepaalde technologie nooit het einddoel. Breng dus eerst in kaart wat je wilt bereiken - wat is het probleem waarvoor je een oplossing zoekt? Wie ervaart dit probleem? Wat is de impact? Vervolgens kun je dan onderzoeken wat de beste manier is om het probleem te tackelen.
Het helder hebben van het probleem én de bijbehorende oplossing zal ook helpen met het meekrijgen van de verschillende stakeholders.
Uiteraard moet je de nodige neuzen dezelfde kant op krijgen om met de nieuwe zorgtechnologie aan de slag te gaan. Wie gaat hierover binnen jouw organisatie? Welke mensen raakt het? Zorg dat je met de juiste mensen om tafel gaat en dat je goed kunt onderbouwen hoe de beoogde technologie de organisatie vooruit zal helpen (hoe concreter hoe beter - wat levert het op? Hoe sluit de beoogde oplossing aan bij jullie visie en strategie rond de inzet van zorgtechnologie?).
Er is draagvlak! En er is groen licht gegeven voor een verdere verkenning - top. Vervolgens zijn er diverse manieren om verder de diepte in te gaan.
Op basis van je shortlist kun je vervolgens met de leverancier die je voorkeur heeft in gesprek over de financiële kant en de nodige vervolgstappen.
Zorg dat je de juiste collega’s betrekt om een projectgroep mee te vormen. Welke disciplines zijn er nodig (IT, Finance, Security, de zorgverleners)? Wie trekt de kar? In welke vorm worden interne zorgtechnologie-ambassadeurs betrokken? Is hier al een proces voor? Is hier ook een rol weggelegd voor de cliënt / patiënt?
Maak met de projectgroep een helder plan, waarin je uiteen zet waarom en hoe je de implementatie van de gekozen zorgtechnologie gaat aanvliegen. Wat is het doel voor de korte en lange termijn? Welke middelen en mensen zijn betrokken, wat is ieders rol? Hoe ziet de financiering eruit? Wat zijn de stappen van het implementatieproces? Is er een pilotfase? Hoe ziet het verandermanagement eruit, welke ondersteuning is er tijdens en na afloop van de implementatie? Wanneer ga je evalueren?
Onderschat het belang van verandermanagement niet: de technologie kan nog zo mooi zijn, als mensen de meerwaarde niet inzien en het niet (goed) gebruiken zal het een uitdaging worden om je beoogde doelen te behalen. Communicatie speelt hier een grote rol.
Op basis van het uitgewerkte plan kun je vervolgens zowel de techniek als je organisatie klaarmaken voor de livegang.
Yes, jullie nieuwe oplossing is live! Tijd voor taart - vier je successen!
Ook na de livegang is er nog genoeg te doen. Meet de resultaten van je inspanning en evalueer hoe de implementatie en de eerste periode van gebruik zijn verlopen. Kijk vervolgens welke kansen er zijn om de inzet van de zorgtechnologie te optimaliseren en hoe je e.e.a. wellicht kunt opschalen.
Hopelijk heeft dit artikel je inspiratie gegeven om binnen jouw organisatie aan de slag te gaan met het implementeren van nieuwe zorgtechnologie.
Vanuit CODE24 leveren we diverse oplossingen om de processen binnen jouw organisatie te verbeteren middels slimme digitalisering en inzicht in de bijbehorende data. Denk aan het digitaliseren van het lab-orderproces of het opnameproces in de ggz. Bekijk hier ons uitgebreide aanbod aan oplossingen.